Jaki rower najkorzystniej wybrać? Jakie mamy możliwości? O czym warto pamiętać w czasie kupna?

Jak planujemy kupić rower powinniśmy poważnie się nad tym zastanowić, a to z tego powodu, że aktualnie odmiennie niż dawniej jest do wyboru wiele pozostałych opcji. Z pewnością klasyczne rowery mają największą ilość zwolenników, ale lecz jak interesują nas nowości najkorzystniej poznać kilka nowych modeli rowerów.

Jak chodzi o powszechne modele, to z pewnością rowery szosowe są godne uwagi – porównaj. Są najlepsze do jazdy po asfalcie, posiadają dość duże, 28-calowe koła, z wąskimi, od 23 do 25 mm., gładkimi oponami. Kierownica w takim rowerze jest zagięta w dość znaczny sposób, dzięki czemu możemy przyjąć bardziej aerodynamiczną pozycję. W zależności od geometrii i ramy, standardowe modele szosowe jesteśmy w stanie podzielić na dwie grupy, czyli sportowe i endurance. Kolejny rodzaj to także popularne ”górale”.

Tzw. “górale” zostały zaprojektowane do jazdy w terenie, poza asfaltem. Posiadają bardzo często koła od 26 do 29 cali. Najważniejsze są szerokie opony (zobacz opony do audi q7) z dosyć agresywnym bieżnikiem, a również jeden albo nawet dwa amortyzatory. Aktualnie coraz więcej osób stosuje je do jazdy po mieście. I choć nie są do tego stworzone to faktycznie pełnią swoją rolę. Inny, znany model to rower trekkingowy, definiowane są również jako typowe rowery turystyczne, bo są wyposażone klasycznie w błotniki, oświetlenie oraz bagażnik.

Porównaj:

Koło ze szprychami

Autor: Martin Fisch
Źródło: http://www.flickr.com
Opony są bardziej szerokie niż w szosówce i węższe niż w rowerze górskim. Pozycja za kierownicą jest bardziej komfortowa niż w rowerze szosowym. Cross to dość często taki sam rower, lecz pozbawiony jest turystycznych dodatków.

Rower crossowy możemy bez kłopotu przerobić na trekkingowy, po prostu zamontowując w nim błotniki i bagażnik. Tego rodzaju rowery najlepiej wypadają na asfaltowych drogach oraz ubitych, ścieżkach z gruntu. Jak powiedzieliśmy na początku, W dzisiejszych czasach mamy jednak do wyboru wiele innych interesujących modeli rowerów. Jednym z nich jest z pewnością fatbike. To rower zbudowany na bazie górala. Ma masywne opony, o szerokości od 4 do 5 cali. Te szerokie opony sprawiają, że fatbike rewelacyjnie sobie radzi w trakcie jazdy po śniegu i piasku. Dość często nie ma w takich rowerach amortyzatora, gdyż jego zadanie przejmuje szeroka opona.